czwartek, 18 lipca 2013

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego w Szczecinie

  http://sld.org.pl/aktualnosci/7615-komisja_transportu_i_turystyki_parlamentu_europejskiego_w_szczecinie.html


Na zaproszenie prof. Bogusława Liberadzkiego - wiceprzewodniczącego Sojuszu Lewicy Demokratycznej - Szczecin i Zieloną Górę odwiedziła Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Parlamentarzyści podczas wizyty odbyli spotkania dotyczące unijnych dofinansowań w kwestii transportu oraz zapoznali się ze stanem infrastruktury.
 
16 lipca 2013 r. Komisja odwiedziła Parowozownię w Wolsztynie oraz Akademię Morską w Szczecinie, o której przewodniczący Komisji Brian Simpson, członek Grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów & Demokratów w Parlamencie Europejskim, wypowiedział się bardzo pozytywnie, określając ją jako jedną z bardziej prestiżowych Akademii Morskich na świecie.
 
17 lipca 2013 r. przewodniczący Komisji B. Simpson wraz z prof. B. Liberadzkim wzięli udział w konferencji prasowej, która odbyła się w szczecińskim hotelu Radisson Blu. Konferencja poświęcona była Transgranicznemu Korytarzowi Transportowemu i innym połączeniom intermodalnym.
 
Celem wizyty jest sprawdzenie stanu infrastruktury Szczecina - połączenia z Berlinem oraz z innymi miastami Polski. Podkreślano, że w dzisiejszych czasach przejazd pociągiem przez granicę jest trudny i należy temu zaradzić. Politycy uważają, że pociąg jest jednym z lepszych środków transportu m.in. dlatego, że jest bardziej przyjazny dla środowiska. Również stan polskich kolei nie jest dobry, dlatego politycy zasiadający w Komisji będą czynili starania, aby Unia Europejska przeznaczyła na ten większe dotacje. Miałyby one na celu poprawienie stanu kolei w Polsce i przyspieszenie czasu podróży. Dotacje miałyby dotyczyć również innych inwestycji lokalnych.
 
Europoseł Bogusław Liberadzki poinformował, że po zakończeniu bieżących spraw Komisja zajmie się nowymi finansowymi perspektywami. Określi dokładnie na co potrzebne są dotacje i w jakiej wysokości. Z punktu widzenia Szczecina z unijnych dotacji powstała szybsza trasa Poznań – Szczecin, a w przyszłości powstaną nowe łączące Szczecin z całą Polską. Dodatkowo poinformował, że Komisja w dniu dzisiejszym wybierze się pociągiem ze Szczecina do Berlina w celu sprawdzenia danego odcinka i omówienia go na popołudniowej konferencji w Berlinie. Odcinek ten miałby w przyszłości zostać włączony do odpowiedniego programu i dofinansowany nawet do 85% ze środków unijnych, co oczywiście byłoby z  korzyścią dla budżetu państwa. Padły też zapewniania, że jeszcze w 2013 r. zostanie sfinansowane ponad 70 km kolejowej linii nadodrzańskiej. Podkreślił, że Szczecin potrzebuje rozwoju gospodarki morskiej, a Port Szczecin i Port Świnoujście nie mogą istnieć bez sprawnego dostępu w głąb lądu. Dlatego konieczne jest dofinansowanie na drogę S3, czyli połączenie Polska – Czechy, jednak najpierw należy skłonić oba rządy do negocjacji i porozumienia.
 
W kwestii drogi S6 politycy podkreślili, że nie ma większego znaczenia jak ta droga będzie kategoryzowana, różnica może polegać jedynie na tym, że może zostać zakwalifikowana do Funduszu Spójności, a nie do funduszu Transeuropejskie Sieci, gdyż ten skupia się bardziej na kolei niż na drogach. Jednakże, jeżeli będą na to odpowiednie środki to droga zostanie dofinansowana, ale to zależy też od stanowiska polskiego rządu.
 
Na pytanie dotyczące połączenia kolejowego z Berlinem nawiązujące do ostatniej wizyty niemieckiego ministra, który zapewnił, że do 2020 roku wszystko zostanie zrobione, Bogusław Liberadzki w swojej wypowiedzi uwzględnił, że Komisja interesuje się tym tematem gdyż elektryfikacja tego odcinka powinna odbyć się teraz, a nie w roku 2020. Dodatkowo, jeżeli będzie to realizowane w latach 2014-2015, to może zostać sfinansowane przez Unię Europejską, co spowoduje, że w roku 2016 będzie można z niej korzystać.
 
Poruszony został także problem udrożnienia Odry. Komisja zaznacza, że udrożnienie rzeki jest realne, ale przede wszystkim potrzeba równowagi pomiędzy ekologią, a ekonomią. Wynika to z faktu, iż pogłębianie i późniejsze korzystanie z toru wodnego w celach turystycznych i transportowych mogłoby zniszczyć naturalne piękno rzeki, co spowodowałoby problem z ekologami. Prof. Liberadzki dodał, że problemem jest też prostowanie rzeki i utrzymanie w niej stabilnego poziomu oraz zgodził się z komisją, że chcą realizować ten program.
 
Podsumowując konferencję, europoseł Bogusław Liberadzki wypowiedział się na temat drogi S3 oraz tego, że jest w tej kwestii deklaracja na połączenie z Czechami, a nie ma takowej na połączenie ze Świnoujściem. Zaznaczył, że ciągle są w tej sprawie prowadzone starania, ale wszelkie poważniejsze rozmowy rozpoczną się w momencie zakończenia prac nad S6 oraz w chwili uzyskania porozumienia z polskim rządem, który obecnie unika deklaracji w tej sprawie
 
Następnie członkowie Komisji udali się pociągiem do Berlina w celu wizytacji i odbycia konferencji organizowanej przez Zrzeszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych w Berlinie, w której również wezmą udział członkowie SPD należący do grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów & Demokratów w Parlamencie Europejskim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz