Unia Europejska
podjęła decyzję o Transeuropejskich Sieciach Transportowych od 2014 roku:
zachodniopomorskie włączone do korytarza Bałtyk-Adriatyk, lubuskie pominięte.
Wczoraj (29.05.2013) zakończyły się
negocjacje pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą nad
przyszłością Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T). Województwo zachodniopomorskie jest jednym ze zwycięzców tych
negocjacji, które określiły główne osie transportowe w Europie.
Kolejowe, powietrzne, drogowe oraz
morskie połączenia transportowe, ujęte w TEN-T będą mogły uzyskać nawet 85% dofinansowania z Unii Europejskiej od 2014 roku.
Profesor Bogusław Liberadzki zwrócił
uwagę Parlamentu Europejskiego na Polskę zachodnią i lobbował o włączenie
portów w Szczecinie i Świnoujściu, połączenia Berlin - Szczecin oraz
Świnoujście - Szczecin - Zielona Góra/Poznań - Wrocław do sieci bazowej TEN-T
dla kolei. Propozycja ta została poparta jedynie przez 10 polskich posłów z
SLD, PO oraz PiS. W efekcie Unia Europejska zadecydowała o skupieniu się
wyłącznie na połączeniu Szczecin - Poznań - Wrocław.
W związku z
wczorajszą, niespodziewaną decyzją polskiego Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej, który uznał, że połączenie kolejowe Szczecin - Zielona
Góra - Wrocław (CE 59) nie jest priorytetem dla rządu aż do 2030 roku,
fundusze, które można było uzyskać na rozbudowę również tego, mocno obleganego,
połączenia kolejowego przepadły bezpowrotnie.
Po otrzymaniu informacji o ostatecznej
decyzji Unii Europejskiej, Profesor Liberadzki stwierdził: "Po uzyskaniu
poparcia Parlamentu oraz Komisji jestem rozczarowany, że polskie Ministerstwo
ponownie źle ustala priorytety i zapomina o Polsce zachodniej. Tym razem
decyzja Ministerstwa jest przeciwna nawet posłom z PiS-u i PO, którzy złożyli
tę poprawkę razem ze mną w Komisji Transportu i Turystyki (o włączenie Zielonej
Góry do korytarza Bałtyk - Adriatyk). Nasza pozycja nie kosztowałaby Polskę nic
- jedynie zwiększyłaby szansę na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych
aż do 85% ich wartości!"
Zachodniopomorskie:
Świnoujście oraz Szczecin będą lepiej połączone z Berlinem, Poznaniem oraz
Wrocławiem.
Profesor Liberadzki przyjmuje jednak z
zadowoleniem fakt, iż porty: Świnoujście i Szczecin, jak również ich lądowe
połączenie w kierunku Poznania i Berlina, będą niedługo stanowiły najwyższy
priorytet w Unii Europejskiej w zakresie możliwego dofinansowania studium
wykonalności oraz prac konstrukcyjnych. Skróci to czas podróży koleją między
Szczecinem, a Berlinem i zapewni dobre połączenia kolejowe oraz drogowe portów
województwa zachodniopomorskiego z regionem oraz resztą kraju.
"Decyzja ta nie tylko wzmocni
konkurencyjność portów Świnoujście i Szczecin, ale również stworzy nowe i stałe
miejsca pracy", powiedział Profesor Liberadzki. Dodał również: "Teraz
w rękach rządu leży, wykorzystanie funduszy do przybliżenia regionu do Polski i
Europy". Zgodnie z informacjami z Komisji Europejskiej, pieniądze będą
dostępne od 2014 roku do 2020 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz