poniedziałek, 29 października 2012

SLD: unijne kary mogą nas kosztować tyle, co zadłużenie Centrum Zdrowia Dziecka.



http://www.sld.org.pl/aktualnosci/2187-sld_unijne_kary_moga_nas_kosztowac_tyle_co_zadluzenie_centrum_zdrowia_dziecka.html
Szef SLD Leszek Miller alarmuje: - ewentualne kary, jakie Polska może zapłacić za niewdrożenie trzech dyrektyw unijnych, mogą w sumie kosztować tyle, co zadłużenie Centrum Zdrowia Dziecka.  Chodzi o dyrektywy dot. opłat lotniskowych, energii elektrycznej i kolei.

Komisja Europejska poinformowała w środę o pozwaniu Polski do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości za brak implementacji trzech unijnych dyrektyw: ws. opłat lotniskowych, ws. interoperacyjności systemu kolei, a także dot. energii elektrycznej.
- Komisja pozwała Polskę do ETS za uporczywe uchylanie się od wdrożenia pakietu unijnych dyrektyw, dotyczących ważnych obszarów życia obywateli - mówił w piątek na konferencji Miller.

I podkreslił, że wdrożenie dyrektywy ws. energii elektrycznej poprawiłoby bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej, a także spadku cen. - Po drugie chodzi o opłaty lotniskowe, gdzie Komisja oczekuje, iż ich wysokość będzie dostosowana do jakości świadczonych usług - zauważa szef Sojuszu.
Komisja ma też zastrzeżenia do transportu kolejowego, gdzie Polska opóźnia się w otwarciu naszej sieci kolejowej na konkurencję, na wymianę i przepływ sprzętu, co niewątpliwie poprawiłoby warunki podróżowania w naszym kraju, a także wpłynęłoby na obniżenie cen biletów.

Polska ma pół roku na wdrożenie unijnych dyrektuyw. W innym wypadku zapłacimy karę. - Wprawdzie Polska weszła do Unii Europejskiej, ale Unia nie jest jeszcze w Polsce, w każdym razie nie jest w takim zakresie, w jakim być powinna. Kolejne pozwy KE do ETS dowodzą niezbicie, że rząd premiera Tuska ma szalone kłopoty z dostosowaniem się do dyrektyw, z których znakomita część, gdyby została wprowadzona, wpłynęłaby bardzo pozytywnie na warunki życia i pracy Polaków - krytykował Miller.

Dyrektywa ws. opłat lotniczych nakłada na kraje Unii wymóg zapewnienia, by zmiany systemu lub wysokości opłat lotniskowych następowały w wyniku porozumienia pomiędzy zarządzającymi lotniskami a liniami lotniczymi. W tym celu wymagane są przejrzyste konsultacje między stronami. KE przekonuje, że ustalone w ten sposób opłaty lotniskowe byłyby "niedyskryminujące i powiązane z poziomem usług świadczonych przez port lotniczy". Termin wdrożenia dyrektywy upłynął 15 marca 2011 r.

Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjności kolei mają na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, na przykład poprzez umożliwienie łatwiejszego wymieniania się sprzętem kolejowym w całej Europie. Jest to możliwe, wyjaśnia KE, dzięki harmonizacji technicznej kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wspólne procedury wydawania zezwoleń w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji. Termin wdrożenia dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemu kolei upłynął w grudniu 2011 r.
Dyrektywa dotycząca energii elektrycznej jest elementem III pakietu energetycznego liberalizującego unijny rynek energii. Pakiet m.in. wymusza konkurencję na rynku energii, wzmacnia niezależność regulatorów oraz wymaga rozdziału działalności dystrybucyjnej od handlowej. Przepisy powinny były zostać wdrożone do 3 marca 2011 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz