Praktyką powszechną w Europie jest
ochrona własnych interesów w skali Państw Członkowskich, które niezależnie od
wielkości, chronią swój rynek nie wpuszczając konkurencji z zagranicy. Dotyczy
to zwłaszcza materiałów i dostaw związanych z pracami inwestycyjnymi w
infrastrukturze kolejowej.
Do Profesora Liberadzkiego często
zwracają się przedsiębiorstwa z prośbą o interwencję, w sytuacjach, gdy nie są
w stanie walczyć z problemem bez wsparcia polityków. Aktualnie doświadcza tego
duża polska firma, produkująca materiały do budowy nawierzchni kolejowej. Firma
ta zgłosiła się do przetargu rozpisanego przez koleje litewskie, oferując jej
zdaniem bardzo dobry produkt, przewyższający parametrami technicznymi i
jakościowymi produkty konkurencji. Dodatkowo, produkt został zaoferowany w
konkurencyjnej cenie. Przetarg jednak wygrała firma międzynarodowa osadzona w
państwie ogłaszającym przetarg (Litwa), pomimo tego, że jej produktu uznano za
produkt niższej jakości. Lista przyczyn, dla których owa międzynarodowa firma
nie powinna zostać dopuszczona do przetargu obejmuje niespełnienie podstawowych
wymogów przetargowych, jak również niespełnienie parametrów technicznych
podkładów.
Sytuacja ta skłania do interwencji na
forum Komisji Europejskiej, ponieważ nie powinno być tolerancji dla tego typu
praktyk dyskryminacyjnych. Profesor Liberadzki jako autorytet w sprawach
kolejowych zarówno w Polsce, jak i w Europie zobowiązał się do przedstawienia
sytuacji Komisji Europejskiej i do pomocy polskiej firmie.
Powyższe skłania także do refleksji nad
zapisami dyskutowanego Czwartego Pakietu Kolejowego. W pakiecie tym powinny się
znaleźć ujednolicone w skali europejskiej normy i standardy dotyczące taboru,
szyn, podkładów i innych ważnych pozycji w dostawach inwestycyjnych. Szacuje
się, że sam proces homologacji kosztuje koleje europejskie ponad 200 milionów
euro rocznie. Być może potrzebne będzie także wzmocnienie Europejskiej Agencji
Kolejowej, która stałaby na straży w realizacji europejskiej przestrzeni
kolejowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz